logó tervezés

 Ismertség Magazin reklám

Alapozás

Alapozás

Merza Gábor, Polifil Iskola, Polifilm Műhely, Polifilm klubA jövő nagy filmes generációját nevelik

Működik hazánkban egy különleges iskola: nappali tagozatos oktatási intézmény, szakmai műhely, és ugyanakkor egy folyton bővülő, valódi család. Évente csak tíz-tizenöt tanuló végez itt, de aki ide bekerül, biztos lehet benne, hogy igazi filmes lesz belőle. A szakma nagyjai vezetik be a filmkészítés rejtelmeibe és a média világába, a kurzus végén pedig önálló filmmel mutatkozhat be a nagyközönségnek. Merza Gáborral, a tizenöt éve működő Polifilm Iskola alapítójával, igazgatójával beszélgettem, aki maga is független filmes, és immár tizennyolc éve szervezi a határon túl is elismert Nemzetközi Diákfilmszemlét.
 
Magyarország mindig is igazi film-nagyhatalom volt. Bár olyan hatalmas stúdiókkal és akkora költségvetéssel nem büszkélkedhettünk, mint Hollywood, mégis kiváló filmeket készítettünk: a szakmai tudás és tehetség fellegvára volt hazánk. Merza Gábor, a Polifilm Iskola alapítója, igazgatója, gyakorló pedagógus, független filmes szerint bár az elmúlt évtizedekben nagyon kevés pénz jut a filmkészítésre, tehetségekben ma sincs hiány. Nyolc éve működő filmes iskolája évről-évre maga köré gyűjti a filmművészet, média iránt érdeklődő, a pálya iránt elhivatottságot érző fiatalokat. Budapesten, az Aranytíz Kultúrházban működő iskola kávézójában beszélgettünk, s később két diák is csatlakozott hozzánk.
 
− Eredetileg pedagógia szakon végeztem, − meséli Merza Gábor – majd szinte véletlenül, egy ismerős által csöppentem bele a filmvilágba. A színház korábban is vonzott, de amikor megismerkedtem a filmezéssel, úgy éreztem, az alkotás határtalan lehetőségeit fedeztem fel. Mintha a színház lenne a földgolyó, míg a filmezés maga az univerzum. Elvégeztem az akkori mozgóképgyártó iskolát, OPAKFI szakvizsgát szereztem, és a MAFILM-hez kerültem először asszisztensnek, majd független filmes, rendező lettem, a filmkészítés valamennyi fázisát megtanultam. Főleg kísérleti kisfilmeket, dokumentumfilmeket készítettem, melyek közül többel különféle díjakat is nyertem. (Ezek közül egyik kedvencem az In memoriam Kulcsos Borharapó című dokumentumfilm, amely egy füstös kis borozónak állít emléket jellegzetes alakjaival) – mondta Merza Gábor.
 
Merza Gábor, Polifilm iskola,Mint megtudtam, a független filmesek azok, akik nem megrendelésre készítenek filmet, nem ebből élnek, hanem a filmezést ugyanolyan önkifejezési módnak fogják föl, mint például egy festőművész a festést.
− A Polifilm Iskola lehetőséget szeretne adni a filmkészítés iránt érdeklődő fiataloknak, hogy ebben a művészeti ágban kiteljesedhessenek, fejlesszék kreativitásukat, vizuális kultúrájukat. Egy sor elméleti és gyakorlati tárgyon keresztül megismerik a filmkultúrát, de az egyes filmek létrehozásához szükséges részfeladatokat is: pl. vágás, operatőri munka, rendezés, dramaturgia. Azt a tradíciót folytatjuk, ami Magyarországot filmes nagyhatalommá tette. A nálunk végzettek általában a Filmművészeti Főiskolán, vagy kommunikációs- és média iskolákban folytatják tanulmányaikat, ám egész életükben „polifilmesek” maradnak. Bármikor bejöhetnek ide és használhatják eszközeinket, berendezéseinket, ugyanitt működő filmklubunkban levetítjük filmjeiket. Olyanok vagyunk, mint egy nagy család – beszélt az iskola profiljáról az igazgató.
Merza Gábor nem véletlenül végzett pedagógia szakon. A beszélgetés vége felé egyre lelkesebben beszélt a gyerekekről, a közös munkáról, az alkotásokról, amelyek itt, egy év alatt megszületnek.
− Minden évben kétszer nemzetközi film workshop-ot rendezünk, filmes tábort, ahol a gyerekek más országok diák-filmeseivel készíthetnek kooprodukciókat. Legutóbb például képeslapot kellett készíteniük Budapestről. A filmkészítéshez egyébként nem feltétlenül kell pénz. Újabban rájöttek, hogy jó minőségű fényképezőgéppel jobb minőségű filmet lehet forgatni, mint egy olcsóbb kamerával…  −  mondta Merza Gábor.
 
Polifilm iskola, Polifilm Műhely, Merza Gábor, DiákfilmszemleAz iskolában hetente háromszor 9-től 17 óráig tanulnak a gyerekek, egy éven keresztül összesen 950 órában sajátítják el a filmkészítés technikáját, s olyan szaktekintélyek tanítják őket, mint Kocsis Ágnes filmrendező, Szita Miklós Balázs Béla-díjas producer, Szőke András filmrendező, Pesty László dokumentumfilmes, médiaszakember, Medgyesi Gabriella műsorszerkesztő, Matkócsik András operatőr, filmrendező, Kovács Gábor újságíró, Perczel Kristóf  műsorszerkesztő, Dimitrov Györgyné TV mérnök, de stúdiumonként vendégtanárokat is hívnak. Legközelebb januárban indul keresztféléves képzés, amit ki lehet egészíteni egy fél éves, emeltszintű OKJ-s szakmai kurzussal is. Merza Gábor szerint a fiatalokat nagyon érdekli a média- és filmgyártás világa, ezért nem aggódik a szakma utánpótlása miatt.
− Filmet lehet nulla forintból is készíteni. Aki akar, az tud filmet csinálni. Ezért hiába nincs most pénz a kultúrára, és a filmgyártásra sem, érdemes átadni a tudást, amit nagyszerű tanárainktól kaptunk. A jövő nagy rendezői, híres operatőrei tehetik meg első lépéseiket nálunk. Sokan az itt végzettek közül tovább tanulnak és profiként helyezkednek el a média világában (ami rengeteg embert felszív), mások független filmesként alkotnak majd a későbbiekben is. A nálunk végzettek olyan alapot kapnak, amellyel boldogulni tudnak majd a szakmában. Emellett hozzájárulunk ahhoz is, hogy a vizuális kultúra terjedjen hazánkban.
 
Édes Borbála