logó tervezés

 Ismertség Magazin reklám

I hit daddy

I hit daddyI hit daddy

Amit a szobor rejt

„Azt éreztem, hogyha a groteszk, mai figurát a klasszikus formanyelv emelkedettségével párosítom, nagyon erős kontrasztot képez és kitágítja a klasszikus formanyelvet.” – osztja meg velünk alkotásának gondolati hátterét Oláh Mátyás László szobrászművész.

 
Azt éreztem hogy ha a groteszk, mai figurát a klasszikus formanyelv emelkedettségével párosítom nagyon erős kontrasztot képez és kitágítja a klasszikus formanyelvet, régi vizuális nyelv-új motívum-új gondolat képletet létrehozva.

Ez a szobor a “ Támadást színlelő középkorú férfi” életnagyságú polikróm változata. A címváltozás is jelzi a tematika továbbgondolását. Egyfajta modern Oedipus parafrázisról van szó. egy előretörő, ambiciózus karakterről, akinek pont jobbító szándéka fordul tragédiába, egy szétesett, önsorsrontó figura, aki minél kevésbé tudja elhinni magáról hogy ő az egyedfejlődés koronája, és élharcosa, annál rögeszmésebben ragaszkodik a gondolathoz, és annál inkább sodródik tragikus szituációkba.

A gázmaszk a környezetszennyezésre, tágabb értelemben a védekezésre utal. Az ütésre emelt kar agressziót jelez, ám a figura mégis groteszk és esetlen. A modernitás pánikszerű előremeneküléssel, hatalomféltéssel és kiszolgáltatottság érzéssel egyaránt küzd. Jellemző gyakorlata a régi eszmék, tradíciók, az apák, elődök világa elleni lázadás, illetve minden vetélytárs, vagy pusztán más módon élni, létezni kívánó entitás elleni attak.

 A szobor a 2004-es Őszi Fesztiválra készült, ám nem érhette meg a megnyitót sem, felállítása után körülbelül 6 órával ellopták. Pár nappal később a főszervező Bakos Gábor indítványára –elég egyéni módon- gyászünnepséggel és virágcsokorral emlékeztünk rá a Deák téri helyszínen. Az Őszi Fesztivál marketingjének kétségkívül jót tett az eset. Egy rekonstrukció három héttel később elkészült, és szerencsére a szoborállításról kiváló fénykép-sorozat készült Tóth Szilvia keze és szeme munkáját dícsérve.

 

Oláh Mátyás László