logó tervezés

 Ismertség Magazin reklám

Minőségi táplálék

Minőségi táplálék

Árvai Krisztina táplálkozási tanácsadóval beszélgettünk

Árvai Krisztina táplálkozási tanácsadóA táplálkozásnak kitüntetett szerepe van életünkben. Számtalan diéta és életmód-irányzat keresi a táplálkozásban rejlő lehetőségeket egészségünk megőrzésére, betegségek megelőzésére. Eligazodni nagyon nehéz, véleményünk szerint, ha igazán jót akarunk maguknak, akkor érdemes képzett szakemberekre hallgatni és tőlük tanácsot kérni. Árvai Krisztina táplálkozási tanácsadót kérdeztük hivatásáról és az egyre több embert érintő cukorbetegségről.
 
- Miért lett táplálkozási tanácsadó?
 
- Olyan sablonos azt válaszolni, hogy mindig is érdekelt és nem is ez a teljes igazság.  Valójában belesodródtam, és az eleinte hobbinak indult érdeklődés hivatássá vált. Elvégeztem a megfelelő iskolát és azóta is megszállottként a táplálkozástudománnyal foglalkozó irodalmat bújom. Az emberek többsége akkor kezd érdeklődni a táplálkozás iránt, amikor már valami probléma van a szervezetével. Mikor ráéreztem arra, hogy megfelelő táplálkozással pont, hogy elébe tudunk menni sok-sok betegségnek, az ismerőseim, családom körében is elkezdtem az ismereteimet terjeszteni. Ők döbbentettek rá, hogy ezt mekkora szenvedéllyel is csinálom, amit már hivatásnak nevezhetünk.
 
- Miben különbözik a táplálkozási tanácsadó a dietetikustól?
 
- A dietetikus olyan felsőfokú végzettséggel rendelkező, élelmezési és táplálkozási szakember, akinek feladata a betegélelmezés, táplálkozási tanácsadás a gyógyítás különböző területein, valamint a táplálkozással és életmóddal összefüggő betegségek megelőzése.  A táplálkozási tanácsadó ezzel szemben olyan szakértő, aki javaslatokat adhat zsír-, szénhidrátszegény étrend kialakításában, szabadidősportolók étrendjének kialakításában, illetve már kezelt betegek felvilágosításában. Felhívhatja a figyelmet az étrendváltás, a mozgás előnyeire, a szélsőséges diéták és a túlzott energia-, és zsírbevitel hátrányaira. A dietetikus és a táplálkozási tanácsadó közös feladata, hogy a korszerű és kiegyensúlyozott táplálkozást megismertetesse az emberekkel.
 
- A mai világban nagyon fontos szerepe van a táplálkozástudománynak, egyet ért evvel?
 
- Igen maximálisan egyetértek. Sajnos, felgyorsult világunkban az emberek táplálkozáshoz való hozzáállása is megváltozott. Manapság nem üzemanyag, nem megfelelő táplálék az étel, hanem csak egy eszköz, amivel azonnal el lehet fojtani az éhségérzetet. Pedig testünk nem egy autó, amit ha elromlik, betolunk egy szervizbe és ott rendbe rakják. A testünk állandó figyelmet, törődést igényel és ebben az első lépcső a megfelelő táplálkozás. Így azt gondolom, hogy az emberek tájékoztatása a legújabb táplálkozástudományi eredményekről igen fontos feladat, ahogy az is fontos, hogy megtanuljanak ismét táplálkozni.
 
- Az ön étrendje mennyiben tér el egy átlagos fogyasztóétól?
 
zöldség-gyümölcs- Úgy jellemezném a táplálkozásomat, hogy minőségibb. Címszavakban: sok idényzöldség, gyümölcs, teljes gabonafélék, megfelelő mennyiségű hús és tejtermék. Semmi szélsőséges nincs a táplálkozásomban. Vannak élelmiszerek, amik viszont teljesen eltűntek a kamrámból és hűtőmből: az ízfokozókkal dúsított zacskós levesek,  előrecsomagolt készételek, felvágottak. Helyettük fontosnak tartom, hogy ami az asztalra kerül, valóban étel, igazi táplálék  legyen. Családomon és a saját étkezésemen is megfigyeltem, hogy a minőségibb ételekből kevesebb is elég, hamarabb jóllakatnak, tovább tart a feldolgozásuk és ami talán a legfontosabb, hogy orvoshoz szinte csak éves szűrésre járunk. 
 
- Milyen panaszokkal fordulnak önhöz leginkább?
 
- Javarészt fogyni akarók, vagy a táplálkozási módjukon változtatni vágyók keresnek meg. Cukorbetegek, gluténérzékenyek és más intoleranciában szenvedők is fordultak már hozzám étrendi tanácsért. Igyekszem  nem csak a táplálkozás, hanem a mozgás, a saját testünkhöz való szeretetteljes hozzáállás fontosságát is hangoztatni. 
 
- A cukorbetegég futótűzként terjed hazánkban. Miért?
 

elhízott gyerekek

-Egyértelműen a helytelen táplálkozás az oka. Ez amolyan ok-okozati összefüggés. A finomított élelmiszerek, a gyorséttermek, az instant ételek fogyasztása és a mozgásszegény életmód elsősorban túlsúlyhoz vagy elhízáshoz vezet. Az anyagcsere betegségek, köztük a kettes típusú cukorbetegség, javarészt a túlsúly és az elhízás miatt alakul ki. A betegségekre való hajlam örökölhető ugyan, de kialakulásának megelőzéséhez jelentősen hozzájárulhatunk megfelelő életmóddal, amelybe a megfelelő táplálkozás is beletartozik.
 
- Szemmel láthatólag egyre több az elhízott gyerek. Összefügg a két jelenség?
 
-Igen összefügg. Hazánkban a túlsúlyos és elhízott gyermekek száma évről-évre emelkedik. Az olyan anyagcsere betegségek, amelyek javarészt felnőttkorban alakulnak ki, már gyermekeknél is megfigyelhetők. Ilyen például a magas vérnyomás mellett az inzulinrezisztencia és a 2-es típusú cukorbetegség.
 
- Mi a különbség az inzulinrezisztenciára és cukorbetegség megelőzése között?
 
- Nincs különbség. Az inzulinrezisztenciát nevezhetjük a 2-es típusú cukorbetegséghez vezető út elejének. Az inzulinérzékeny szövetek( pl. máj, izomszövet, zsírszövet, agy) inzulin jelenlétében is kevesebb glükózt képes felvenni, így jóval magasabb (kórós mennyiségű) inzulin mennyiségre van szükség a glükóz feldolgozásához. Az extra inzulin szükségletet az inzulintermelő hasnyálmirigyben lévő Langerhans-szigetek béta sejtjei egy bizonyos határig tudják csak kielégíteni. Kezelés, életmód váltás, testsúlycsökkentés, megfelelő táplálkozásra való áttérés nélkül ezek a béta sejtek kimerülnek, nem termelnek megfelelő mennyiségben vagy egyáltalán inzulint, és kialakul a cukorbetegség. A cukorbetegség már a következő állomás, a szervezet anyagcseréjének krónikus megbetegedése. A megelőzésben fontos a felvilágosítás, életmód változtatás, a testsúly optimalizálása és annak megtartása, a megfelelő minőségi étkezés és a mozgás
 
- Táplálkozás terén mit lehet tenni, ha kialakult a cukorbetegség?
 

diabetes

- A cukorbetegség azon betegségek közé tartozik, amelyek egy életre szóló táplálkozási fegyelmet követelnek. A betegeknek meghatározott módon, előírt mennyiségben, szigorú szabályokat betartva kell étkezniük. Egyénre szabott, megfelelő táplálkozással megelőzhető a betegség tovább romlása, a szövődmények kialakulása és a beteg testsúlytömegének növekedése. A cukorbetegek táplálkozása akkor a legmegfelelőbb, ha a vércukorszintjük egyenletes és elkerülik megfelelő táplálékokkal a szélsőséges ingadozásokat. Táplálkozásukban elsősorban az a fontos, hogy lassú felszívódású, fokozatosan véráramba kerülő szénhidrátokon alapuló étrendet kövessenek. A táplálkozáshoz szorosan hozzájárul a rendszeres mozgás is. Számos kutatás bizonyítja a cukorbetegek esetében is a mozgás pozitív hatásait.
 
- Napi szinten átlagosan mennyi az ajánlott cukor mennyiség?
 
- A nemzetközi kutatások legújabb ajánlásai szerint nők számára 25 gramm, férfiak számára 37.5 gramm, ami megengedett. Ebbe beletartozik a hozzáadott és a rejtett cukor mennyiség is. Az embereknek oda kéne figyelniük arra is, hogy az elfogyasztott ételek és italok mennyi cukrot tartalmaznak, és a túl sok cukrot tartalmazó édességek, italok, kekszek fogyasztását is mérsékelni kellene.
 
méz- Mit gondol az alternatív édesítőkről?
 
- A méz volt a fő édesítőszer a cukor megjelenéséig. A cukor használata előtti ételekben, édességekben javarészt a gyümölcsök és a méz természetes édesítőerejét használták. Nem voltak készételek, nem került az asztalra mindennap kötelezően édesség, több gyümölcsöt fogyasztottak nassolnivalóként.  Ezeknek az édesítőszereknek a fő pozitívuma, hogy nem igényelnek akkora inzulinreakciót, mivel a szervezet javarészt nem inzulin segítségével dolgozza fel. Azonban ezekből is ártalmas a mértéktelen fogyasztás. Az alternatív édesítőszerek sajnos sok ember számára megfizethetetlenek. Így ez a fajta édesítési lehetőség nem megoldás minden háztartásban.  Pácienseim figyelmét inkább az édességek, cukros üdítők és a látható cukorfogyasztás mérséklésére hívom fel. 
 
Gerlachfalvy Réka